URBAN AIR MOBILITY: THE FUTURE OF INTERCITY TRANSPORT
Η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην εξέλιξη των ανθρώπινων μετακινήσεων παίρνει τη μορφή των ηλεκτρικών αυτόνομων οχημάτων.

Σε όλη τη διάρκεια της καταγεγραμμένης ιστορίας, η μόνη σταθερά ήταν ένας διασυνδεδεμένος κόσμος που βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση. Ως είδος, είμαστε μεταναστευτικά πλάσματα, εξερευνητές από τη φύση μας, περιπλανώμενοι και ταξιδιώτες. Τα πρότυπα της ανθρώπινης συμπεριφοράς έχουν αλλάξει ελάχιστα- η αλλαγή έχει εξελιχθεί στον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε, όχι στο αν κινούμαστε ή όχι.Από το περπάτημα, την εξημέρωση των ζώων, την εφεύρεση του τροχού, τη βιομηχανική επανάσταση και την εφεύρεση των τρόλεϊ, των αυτοκινήτων και του μετρό, το επόμενο σύνορο της ανθρώπινης κίνησης στο αστικό περιβάλλον βρίσκεται προφανώς στον αέρα.
Όποιος έχει περάσει πρόσφατα από την πόλη της Αθήνας ή έχει ρίξει μια ματιά στις πρωινές ειδήσεις για την κυκλοφορία, είναι μάρτυρας της αδυναμίας των πόλεων να αναβαθμίσουν γρήγορα τα συστήματα μεταφορών τους προκειμένου να διαχειριστούν την αύξηση του πληθυσμού.
Η μαζική παραγωγή ιδιωτικών οχημάτων έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη αλλαγή στο παιχνίδι των προσωπικών μεταφορών που έχει δει ποτέ ο κόσμος. Ωστόσο, τώρα γνωρίζουμε καλύτερα. Τα αυτοκίνητα είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την αλλαγή των αστικών τοπίων. Είναι ακριβά, αποσβένονται γρήγορα και καταστρέφουν τους δρόμους. Αποτελούν επίσης σημαντικούς ρυπαντές στις πόλεις όπου η μεγάλης κλίμακας δημόσια συγκοινωνία δεν είναι άμεσα διαθέσιμη, βολική ή αξιόπιστη. Συν τοις άλλοις, οι δρόμοι είναι απίστευτα ακριβοί στην κατασκευή και τη συντήρηση και επίσης έχουν να κάνουν με πεπερασμένη ακίνητη περιουσία. Ωστόσο, παρά τη γνώση των δυσμενών επιπτώσεων της οδικής κυκλοφορίας, της εξόρυξης ορυκτών καυσίμων, των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ακόμη και του προβλήματος που μπορεί να προσφέρει η εύρεση μιας θέσης στάθμευσης, είναι απίθανο να είναι κανείς πρόθυμος να εγκαταλείψει την ελευθερία των προσωπικών του οχημάτων, και ειλικρινά, οι περισσότερες πόλεις στην Ελλάδα, ή σε ολόκληρο τον κόσμο για το θέμα αυτό, δεν είναι χτισμένες γύρω από τη χρήση των δημόσιων μεταφορών.
Η πραγματική λύση είναι να πάρουμε την προσωπική κινητικότητα τρισδιάστατα- η λύση είναι η αστική εναέρια κινητικότητα. Οι άνθρωποι έχουν πεισθεί για την ιδέα ενός προσωπικού εναέριου οχήματος εδώ και δεκαετίες, με τις ιδέες για ιπτάμενα αυτοκίνητα να φτάνουν μέχρι το 1917, όταν το Curtiss Autoplane παρουσίασε το αεροπλάνο, χωρίς να έχει σημειωθεί μεγάλη εμπορική πρόοδος.
Υπάρχουν δύο σημαντικοί παράγοντες που έχουν περιορίσει την ευρεία υιοθέτηση οποιουδήποτε ΜΕΑ με τη χρήση παραδοσιακών προσωπικών αεροσκαφών: το κόστος και οι δεξιότητες. Τα προσωπικά αεροσκάφη είναι πολύ δαπανηρά για να θεωρηθούν ως όχημα μετακίνησης από σχεδόν όλους. Απαιτούν επίσης σημαντικές δεξιότητες για να γίνει κάποιος αρκετά ικανός να τα χειρίζεται με ασφάλεια. Επίσης, η υποδομή που απαιτείται για τη στέγαση και τη λειτουργία τους σε υπεραστικό περιβάλλον είναι ανύπαρκτη.
Τα προσωπικά αυτοματοποιημένα αεροσκάφη UAM δεν θα απαιτούν καμία δεξιότητα από τους χρήστες τους- θα είναι όλα προσχεδιασμένα. Ο επιβάτης μπορεί να παραμείνει επιβάτης. Δεν χρειάζεται να μελετήσει τον εναέριο χώρο, τις διαδικασίες έκτακτης ανάγκης ή οτιδήποτε άλλο. Είναι τόσο απλό όσο το να ζητάτε ένα Uber.
Τουλάχιστον στην αρχή, αναμένεται ότι τα επιβατικά UAV θα λειτουργούν με τις ίδιες υποδομές με τα ελικόπτερα: διαδρομές χαμηλού επιπέδου, οπτικές διαδρομές που παράγονται για να διαχωρίζουν την αργή, χαμηλού επιπέδου κυκλοφορία σε συγκεκριμένους διαδρόμους μακριά από τις πολυσύχναστες περιοχές του τερματικού σταθμού.
Το σημαντικότερο εμπόδιο στην εφαρμογή τησ UAM, ακόμη και σε μικρή κλίμακα, είναι το ρυθμιστικό περιβάλλον. Ο σκοπός των κυβερνητικών οργάνων, δηλαδή του EASA στην Ευρώπη, είναι να αποφεύγεται ο κίνδυνος, γι’ αυτό και τα προσωπικά ιδιωτικά αεροσκάφη παραμένουν ακριβά και απρόσιτα για τους περισσότερους ανθρώπους. Ένα πλήθος νεοσύστατων επιχειρήσεων αναπτύσσει ταχύτατα την τεχνολογία για UAM και ήδη παρέχουν λύσεις. Η τεχνολογία των αεροσκαφών θα συνεχίσει να βελτιώνεται γρήγορα, τα δομικά στοιχεία για την αυτόνομη πτήση υπάρχουν ήδη, η ιδέα λειτουργεί και θα αλλάξει το τοπίο των προσωπικών υπεραστικών μεταφορών.